Dava açmadan – İcra takibi başlatmadan önce idareye başvurunun zorunlu olduğu durumlar

2 min read

➡️ İdari eylem nedeniyle hakkın ihlal edilmesi halinde tam yargı davası açmadan önce ilgili
idareye başvurarak hakkın yerine getirilmesi istenmelidir.(Maddi ve/veya tazminat ödenmesi talebi vb.)

➡️ Gümrük vergileri ve cezalarına karşı dava açmadan önce, gümrük vergisi/cezasının
tebliğ tarihinden itibaren on bes gün içinde bir üst makama, üst makam yoksa aynı makama itiraz edilmelidir.

➡️ 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile diğer sosyal güvenlik mevzuatından kaynaklanan uyuşmazlıklarda, hizmet akdine tabi çalışmaları nedeniyle zorunlu sigortalılık sürelerinin tespiti talepleri hariç olmak üzere, dava açılmadan önce Sosyal Güvenlik Kurumuna başvurulmasıI zorunludur. Kuruma karşı dava açılabilmesi için taleplerin reddedilmesi veya reddedilmiş sayılması şarttır .(Detay için: İş Mahkemeleri Kanunu md. 4)

➡️ Sosyal Güvenlik Kurumunun taraf olduğu her türlü davada, Kurum aleyhine hükmedilen asıl alacak ile vekalet ücreti ve yargilama giderleri, alacaklı veya vekilinin Kuruma ödemeye dayanak makbuz ve belgelerle birlikte yazılı şekilde yapacağı müracaat üzerine bildireceği banka hesap numarasına, müracaat tarihinden itibaren otuz gün içinde
ödenir. Bu süre geçmeden Kurum aleyhine cebri icra yollarına başvurulamaz. Belirtilen sürede ödeme yapılamaması hâlinde, söz konusu alacaklar genel hükümler dairesinde
tahsil olunur,

➡️ Konusu belli bir miktar paranın ödenmesini gerektiren davalarda hükmedilen miktar ile
her türlü davalarda hükmedilen vekalet ücreti ve yargılama giderleri, davacının veya vekilinin davalı idareye yazılı şekilde bildireceği banka hesap numarasına, bu bildirim tarihinden itibaren, birinci fikrada 5 belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yatırılır.

Av. Gamze Çelikkol tarafından hazırlanan yazının tamamına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.